URL : https://www.valka.cz/Lehmann-Willenbrock-Heinrich-t13756#429617
Verze : 0
Reklama
Lehmann-Willenbrock, Heinrich
URL : https://www.valka.cz/Lehmann-Willenbrock-Heinrich-t13756#51508
Verze : 0
Fregattenkapitän Heinrich Lehmann-Willenbrock
Přezdíván „Recke“ Narozen 11. 12. 1911 v Brémách Zemřel 18. 4. 1986 v Brémách Potopil 25 lodí o celkem 179.125 brt Poškodil 2 lodi o celkem 15.864 brt
Heinrich Lehmann-Willenbrock začal svou námořní kariéru v dubnu 1931, více než rok trvající službou na lehkém křižníku Karlsruhe (současně s Karl-Friedrich Mertenem) a 18 měsíční službou na školní plachetnici Horst Wessel. V dubnu 1939 byl přeložen k ponorkovým silám, kde dokončil svůj důstojnický výcvik. Po jeden a půl měsíci na U-8 dostal začátkem prosince velitelské místo na U-5 se kterou vykonal svou první bojovou plavbu. Byla to podpora vylodění v Norsku (Operation Hartmut) na jaře 1940 a plavba nepřinesla žádný úspěch v podobě potopené lodi. V srpnu U-5 opustil a 14.9.1940 převzal v loděnici novou ponorku U-96 se kterou pak vykonal 8 bojových plaveb. Šlo o člun typu VIIC, tedy značně větší než U-5 (typ II) . Po asi 3 měsících zkoušek lodi a zacvičení posádky, byl i se svou lodí přeložen z Německa k 7. ponorkové flotile v St. Nazaire. Z osmi jeho plaveb s U-96 byla nejúspěšnější třetí v únoru 1942, při níž potopil 7 lodí o celkové tonáži 49 490 brt. Po návratu z plavby byl zmíněn ve vysílání říšského rádia (Wehrmachtsbericht). Vysílání jako obvykle mírně přehánělo a připisovalo mu na této plavbě 55 600 brt potopeného prostoru. V té době měl hodnost Kapitänleutnant. Zřejmě následkem této události byl na jeho loď přidělen válečný korespondent Sonderführer-Leutnant Lothar-Günther Buchheim, ten provázel loď na její sedmé bojové plavbě. Později tuto zkušenost využil při psaní své knihy „Das Boot“ (česky Ponorka) podle které byl natočen stejnojmenný film. Kapitán z této knihy má údajně vzor v Lehmann-Willenbrockovi. Lehmann-Willenbrock předal svou U-96 v březnu 1942 a stal se velitelem 9. ponorkové flotily v Brestu. Zde působil až do roku 1944 a na svou poslední bojovou plavbu se vydal na palubě U-256 pouhých několik dnů před tím než město obsadily americké jednotky. Na palubě dosáhl norského přístavu Bergen, kde převzal velení 11 ponorkové flotily. V této pozici setrval do konce války. Ze zajetí se Lehmann-Willenbrock vrátil po roce v květnu 1946. Po válce spolu se svým bývalým kolegou [url=https://www.valka.cz//topic/view/13760]Karl-Friedrich Mertenem pracoval na vyzdvižení lodí potopených v Rýnu. V roce 1948 se třemi kamarády postavil plachetnici Magellan, s ní se přeplavili do Buenos Aires v Argentině kde se zúčastnili regaty. Později byl kapitánem na několika obchodních lodích. Proslavil se v roce 1959 jako kapitán nákladní lodi Inga Bastian kdy s velkou odvahou zachránil z hořící brazilské lodi Commandante Lyra 57 lidí z její posádky. V roce 1961 se stal kapitánem německé výzkumné lodi Otto Hahn, a zde pracoval více než deset let. Za své poválečné zásluhy byl v roce 1974 vyznamenán Spolkovým křížem za zásluhy (Bundes-Verdienstkreuz) kříž byl udělen se stužkou. Po dlouhá léta byl předsedou společnosti ponorkových námořníků v Brémách (U-Bootskameradschaft Bremen), která dnes nese jeho jméno.
Data jmenování do hodnosti: 14.10.1931 - Seekadett 1.1.1935 - Oberfähnrich zur See 1.4.1935 - Leutnant zur See 1.1.1937 - Oberleutnant zur See 1.10.1939 - Kapitanleutnant 1.3.1943 - Korvettenkapitan 1.12.1944 – Fregattenkapitän
11.12.1940 v 15:12 hodin britský parník "Rotorua" o 10.890 brt 11.12.1940 v 21:30 hodin holandský parník "Towa" o 5.419 brt 12.12.1940 v 01:56 hodin švédská loď "Stureholm" o 4.575 brt 2.12.1940 v 04:31 hodin belgický parník "Macedonier" o 5.227 brt 14.12.1940 v 08:55 hodin britská motorová loď "Western Prince" o 10. 926 brt 16.01.1941 v 03:56 hodin britský parník "Oropesa" o 14.118 brt 17.01.1941 v 07:45 hodin britský parník "Almeda Star" o 14.936 brt 13.02.1942 v 15:08 hodin britský tanker "Clea" o 8.074 brt 13.02.1941 v 19:50 hodin britský tanker "Arthur F. Corwin" o 10.516 brt (spolu s U-103) 18.02.1941 v 03:25 hodin britský parník "Black Osprey" o 5.589 brt 22.02.1941 v 15:49 hodin britský tanker "Scottish Standard" o 6.999 brt 23.02.1941 v 23:37 hodin britský parník "Anglo Peruvian" o 5.457 brt 24.02.1941 v 01:16 hodin britský parník "Linaria" o 3.385 brt 24.02.1941 v 08:36 hodin britský parník "Sirkishna" o 5.458 brt 28.04.1941 v 19:25 britský tanker "Oilfield" o 8.516 brt 28.04.1941 v 19:25 hodin norský tanker "Caledonia" o 9.892 brt 28.04.1941 v 19:25 hodin britský parník "Port Hardy" o 8.897 brt 19.05.1941 v 03:24 hodin britský parník "Empire Ridge" o 2.922 brt 05.07.1941 v 08:29 britský parník "Anselm" o 5.954 brt 31.10.1941 v 22:47 hodin holandský parník "Bennekom" o 5.998 brt 31.10.1941 v 22:48 neznámý parník o ca. 5.000 brt 20.02.1942 v 00:03 hodin britská motorová loď "Empire Seal" o 7.965 brt 20.02.1942 v 04:53 hodin americká motorová loď "Lake Osweya" o 2.398 brt 22.02.1942 v 02:44 hodin norský parník "Torungen" o 1.948 brt 22.02.1942 v 22:57 hodin britský tanker "Kars" o 8.888 brt 09.03.1942 v 21:09 hodin norská motorová loď "Tyr" o 4.265 brt
Poškozené :
14.12.1940 v 21:02 hodin britský parník "Empire Razorbill" 5.118 brt 18.12.1940 v 16:15 hodin holandský tanker "Pendrecht" o 10.746 brt 05.07.1941 v 08:29 hodin neznámá loď o ca. 5.000 brt (nepotvrzeno a nezapočítán)
URL : https://www.valka.cz/Lehmann-Willenbrock-Heinrich-t13756#75801
Verze : 0
Fregattenkapitän Heinrich Lehmann-Willenbrock po návrate z plavby, 25.05.1941.
Heinrich Lehmann-Willenbrock (vpravo) na place filmu Ponorka (Das Boot), kde stojí tváří tvář hlavní postavě kapitána ponorky U-96, kterou hrál Jürgen Prochnow (vlevo). Této postavě posloužil Willenbrock jako předloha.
URL : https://www.valka.cz/Lehmann-Willenbrock-Heinrich-t13756#713461
Verze : 3
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.